Het vliegen met helikopters is mijn grote passie!En met helikopters bedoel ik de radiografisch bestuurbare helikopters, van klein tot groot.Maar hier gaat het om de EC135 geheel nagebouwd naar de Lifeliner de PH-ULP.
Het verhaal begint eigenlijk met het grote respect dat ik heb voor het werk zij doen, tijdens de presentatie van mijn schaalmodel zij de arts; “wij komen niet om een pleister te plakken”.Het is aangrijpend om te horen wat zij soms meemaken en met passie toch dagelijks weer doen waarvoor ze zijn opgeleid. In mijn werk komt het regelmatig voor dat de lifeliner ingezet wordt bij ongevallen op autosnelwegen, daar begint het respect…en maakte ik mijn keuze.

De keuze om de lifeliner na te bouwen geheel in schaal, compleet met cockpit en bemanning! De helikopter zou voorzien worden van een elektro aangedreven motor en een soundmodule om de turbine geluiden na te bootsen en zou een lengte van 185 cm krijgen.De romp en de motor en toebehoren zijn besteld bij RC Heliparts een specialist op het gebied van modelbouw helikopters.Zo rond oktober 2015 kwam alles binnen en is een start gemaakt met de bouw.

Al voor ik ging bouwen had ik al voor ogen om de lifeliner klaar te hebben en te kunnen demonstreren tijdens het 10 jarig jubileum van Rescue Vlissingen op 27 juli 2016.We gaan aan de slag met de romp, die bestel je en bestaat uit diverse losse onderdelen, het heeft al wel de vorm van de EC135, maar lijkt natuurlijk totaal niet op de lifeliner.Om de lifeliner zo goed mogelijk te kunnen namaken heb ik contact gezocht met het MMT te Rotterdam, de standplaats van de lifeliner.Een afspraak werd gemaakt en we mochten foto’s gaan maken van de mooie Lifeliner.Bij aankomst zie je hem al staan, wat een prachtige machine!Maar toen we dichterbij kwamen en alle details gingen fotograferen beseften we dat er een hoop werk te doen was. Alle details gingen dus op de foto, tot de plaats van de klinknagels aan toe.De bemanning van het MMT keek naar de foto’s die wij maakte en vroegen verbaasd, gaan jullie ook de klinknagels namaken.We antwoorden enthousiast ja, dat gaan we zeker doen!Onderweg naar huis was ik in gedachten al begonnen met de afwerking van alle details.Maar ze moesten wel eerst gemaakt worden, en dat terwijl we eigenlijk nog maar net begonnen waren met de romp te bewerken.Dirk, eigenaar van Digo heliservice en tevens een goede vriend van mij is een vakman op het gebied van helikopters bouwen en we gingen samen van startAlles moet passen en perfect zijn, dat hadden we steeds voor ogen, maar als het dan weer tegenzat vroegen we ons af, gaat het wel lukken…….Je moet een rijke fantasie, en zeker veel heel erg veel geduld hebben in deze hobby.Net als je denkt dat een onderdeel goed is gemaakt kom je erachter dat het niet perfect is en ga je het weer opnieuw doen.Veel van de details worden tegenwoordig gemaakt met een 3d printer, dat scheelt veel werk, maar het tot in perfectie namaken is wat anders.Na een lange periode van bouwen met vallen en opstaan ging de romp steeds meer op de lifeliner lijken. We werden enthousiast, want we wisten dat we al vrij snel konden beginnen aan het spuiten van de helikopter. Ook op de modelvliegclub Delta Zeeland waar ik vlieg werd men erg nieuwsgierig naar het resultaat.Ze moesten maar wachten want op 23 mei stond de presentatie van het schaalmodel met de echte lifeliner gepland.Nog een paar weken en dan was het zover, de presentatie en het eindpunt van de lange bouwperiode!Maar wederom zat het tegen en zag het ernaar uit dat we 23 mei konden gaan annuleren.Het passend maken van de grote achtedeuren, zo kenmerkend voor de lifeliner heeft veel tijd gekost en geduld. Ook het spuiten moeseten we hierdoor opschuiven in de planning.De laatste week……we konden gaan spuiten en afwerken met vernis…..Dan komt even het moment dat je stil wordt en zegt wouw wat wordt het mooiNu de stickers en alle logo’s bevestigd zijn waren we klaar voor de presentatie in Rotterdam.We lieten alle lampen branden van de staart tot in de cockpit, en we lieten het geluid van de turbine uit de twee ingebouwde luidsprekers komen.En daar was weer dat wouw effect, ditmaal bij de crew.Wij waren zeer tevreden bouwers en iedereen was trots op het eindresultaat!

Graag wil ik een ieder bedanken die aan dit project heeft meegeholpen!De helikopter(s) zijn te zien tijdens Rescue Vlissingen op 27 JuliDe schaalhelikopter is te zien tijdens de open dagen van modelvliegclub Delta Zeeland op 25 en 26 Juni .Een demonstratie en de eerste vlucht is binnenkort te zien op de Facebook pagina van modelvliegclub Delta Zeeland.

Wilco Flipse

Image2-BorderMaker Image1-BorderMaker Image-BorderMaker rotterdam 05_1600x1067-BorderMaker NIK_0381-BorderMaker rotterdam 07_1600x1067-BorderMaker NIK_0331-BorderMaker rotterdam 11_1600x1067-BorderMaker NIK_0347-BorderMaker NIK_0358-BorderMaker rotterdam29_1600x1067-BorderMaker IMG_7764_1600x1067-BorderMaker